Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Suomalainen suunnittelija: trenditietoisen kodista löytyy nyt nämä asiat

Suomalainen sisustaa tarvelähtöisesti, eikä juokse trendien perässä ilman syytä. Kaupoille ajavat vanhat tottumukset ja tarpeelliset hankinnat. –Suomalainen ei lähtökohtaisesti ole himosisustaja vaan sisustaa tarvelähtöisesti. Kaiken pitää sopia siihen, mitä kodissa jo on. Jos jokin menee rikki, silloin tarvitaan uutta. Luonto on lähellä suomalaisen sydäntä, sanoo osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg K-Citymarketista. Suomalaisten sisustajien tarpeita ja toiveita kartoitettiin ennen ketjun uuden myhome -tuotemerkin lanseerausta. Tuotevalikoima sisältää 300 tuotetta ja kattaa sisustustekstiileitä, kodinkoneita, ruuanvalmistusvälineitä ja sisustustarvikkeita. Tuotesarjan suunnitelleen muotoilija Susanna Hoikkalan mukaan mallistossa näkyy kauden trendit. Värit ovat kylläisiä ja tummahkoja. –Runsaus ja värikkyys ovat koko ajan muodikkaampia. Tekstiileissä erilaiset pinnat ja niiden yhdistely on sallittua. Esimerkiksi sametti on nyt trendikäs materiaali ja sen kanssa voi yhdistellä monenlaisia muita materiaaleja, Hoikkala sanoo. Joissakin sisustusesineissä on kiinnostavia yksityiskohtia, kuten nahkaisia vetimiä sekä materiaalina metallia. Sellaisia nähtiin esimerkiksi vuoden 2018 Habitare-messuilla. –Elegantit ja kevyet metalliset verkko- ja tankorakenteet ovat nyt tyypillisiä koriste-esineissä. Kuusikulmion eli hunajakennon muoto on nyt kiinnostava, Hoikkala sanoo. Minimalismia ja vintagea Suomalaisilla on tapana sisustaa valkoisella ja minimalistisesti. Mallistossa on ajattomia hillittyjä kuoseja, kuten Vilja-kuosi. Trendikuosit vaihtuvat sesonkien mukaan ja ne saattavat olla rohkeita ja runsaita. Vaikka sisustusalalla povataan värikkäiden kotien tuloa, Hoikkala ei usko, että valkoinen minimalistinen koti väistyisi täysin. –Meillä on Suomessa niin vahvat funktionaalisuuden ja modernismin perinteet. On vaikea uskoa, että rakastettuja design-klassikoita, kuten Artekia, ja niiden luomia perinteitä tullaan sivuuttamaan, Hoikkala pohtii. Jos sisustusta vertaa kymmenen vuoden takaiseen, tuunailu, kirpputorit ja vintagen arvostus sekä retrokuosit ovat nousseet. –Nykykodissa retro, markettisisustustavarat ja design kelpaavat kaikki samaan tilaan ja voivat muodostaa mielenkiintoisia yhdistelmiä. Kaiken ei tarvitse olla linjassa vaan yllätyksiä saa olla. Sisustaminen ei ole enää haudanvakavaa! Hoikkala sanoo. Jokin erikoinen esine esimerkiksi lapsuudesta voi muuttaa design-kodin tunnelmaa jännittävästi. Hoikkalan mukaan etenkin vihreä tulee pikkuhiljaa trendikkääksi. Trenditietoinen hankkii nyt näitä: 1. Pellava on materiaalina ekologisempi kuin puuvilla. Trenditietoinen ostaa siis sitä! 2. Monikäyttöisiä pitkäikäisiä kuoseja. Jos kodin sisustusta halutaan päivittää, vanhaa ei heitetä menemään, vaan se sovitetaan yhteen uuden kanssa. 3. Sametti. Pinnat, joissa on tekstuuria, ovat nyt todella trendikkäitä. 4. Runsaat ja mielenkiintoiset kuviot. Villit ja rohkeat kuviot näkyvät trenditietoisen kotona. 5. Messinkiset koriste-esineet, valaisimet ja pienkalusteet. Nämä pitävät pintansa edelleen vuoden päästäkin. 6. Vintagea ja retrokuoseja. Monet innokkaat sisustajat harrastavat vintagea ja kirpputoreja, koska se tuntuu aarteenmetsästykseltä.