Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Lapset etänä opintiellä: ”Me vanhempina emme ole aiemmin näin konkreettisesti tajunneet, miten paljon koulupäivään mahtuu erilaisia asioita”

Anni ja Jaakko Ojamon lapset Brändössä ovat totutelleet uuteen päivärytmiin etäopetuksen myötä. Normaalirutiineista pidetään silti kiinni, aamuheräämistä myöten. Kolmasluokkalainen Elle Ojamo lukee päivän lukujärjestyksen tabletilta ja tunti tunnilta edetään kuten koulussa ainakin. Ensimmäinen tunti oli matematiikkaa ja tyttö uurasti opettajansa Pekka Luoman antamien etäkoulutehtävien parissa. Vastaukset matikankirjaan kirjoitettuaan Elle valokuvasi ne ja lähetti opettajalle tarkastettavaksi. Ympäristöopin tunnilla mietittiin, missä ilmansuunnassa mikin kaupunki sijaitsee ja keskusteltiin maaseudusta. Lopuksi kirjoitettiin jostakin tunnilla mainitusta kaupungista. Tyttö valitsi Oulun, missä sijaitsee hänen toinen mummolansa ja myös serkkuja asuu siellä. – Suurin osa suomalaista asuu kaupungeissa. Maaseudulla asutus on harvaa, Elle kirjoitti. Eräänä tehtävänä oli kuvata kevään merkkejä ja tämän Elle suoritti vilkaisemalla ikkunasta ulos merelle ja havainnoi näkemästään. Englannin tunti oli hauska, sillä silloin piti tunnistaa ja kuunnella villieläimiä. Uskontotunnilla pyydettiin kirjoittamaan oma rukous: mitä pyytäisit tänä päivänä? Kolmasluokkalaisen kirjoittama koulutehtävä sopii varmasti jokaisen suuhun. Aherruksen jälkeen Elle piti liikuntatuokion yhdessä ekaluokkalaisten kaksossisariensa Lumi-Adelen ja Linne-Lotan kanssa. Ulkoterassilla oli hieman liian tuulista, joten se suoritettiin sisätiloissa. Edellispäivän Ellen musiikkitunnilla kuunneltiin Pikku-Papun konserttia. Kaksosilla oli hauskaa, sillä he saivat nyt vuorostaan läksyksi saman konsertin. Lumi-Adele oli kuunnellut sitä eilen isosiskonsa kanssa ja tänään omana läksynään, yhteensä lähes neljään kertaan. Lukuläksyt tytöt tekevät useimmiten iltaisin yhdessä iskän kanssa. Ensin luetaan ja sitten kysellään. Kirjoitusläksynä opetellaan tavutusta ja matikassa treenataan laskemaan viiteenkymmeneen. Tytöt esittelivät värikkäitä valokuvia. – Opettajat yllättivät tällä viikolla tyttöjä iloisesti kirjeitse. Lumi-Adelen opettaja Minna Seppälä-Kortessalo lähetti Halloweenina otetun ryhmäkuvan ja Linne-Lotan opettaja Mari Mäenpää muisti ystävänpäiväkuvalla, Anni Ojamo kertoo. Elle muistelee paria vuotta taaksepäin, kun hän opetteli tavaamaan. – Kun opimme tavaamaan kaikkien nimet, saimme kakkua. Elle opiskelee Peda.net – ohjelmalla ja pienemmillä tytöillä on käytössään Helmi. Äiti Anni seuraa lastensa läksyjen tekoa ja toimii myös muonavastaavana. Tänään - ja myöskin eilen - Elle oli “välitunnillaan” pyöräyttänyt mutakakun. Kotitaloutta ei vielä koulussa opeteta, mutta tyttö on jo nyt innokas leipomaan. Perheen yläkoulua käyvät pojat Oliver ja Rasmus opiskelevat verkossa. – Heidän etäkoulupäivänsä ovat normaalipituisia. Opettaja opettaa jokaisen tunnin tabletin välityksellä. Tämä käytäntö tuntuu erityisen hyvältä oppimisen kannalta. Viiden koululaisen äitinä Anni toteaa, että nyt hän ymmärtää, miten järkyttävän suuren työn opettajat tekevät jo normaaliolosuhteissa, saati nyt, kun he valmistelevat tunteja. – Me vanhempina emme ole aiemmin näin konkreettisesti tajunneet, miten paljon koulupäivään mahtuu erilaisia asioita.