Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Tulospalvelu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Uusi äitiyspakkauksen sisältö on väritykseltään hempeän aurinkoista ja kuvioissa vipeltävät eläinhahmot

Vuoden 2019 äitiyspakkauksen tuotteiden valinnassa on kiinnitetty huomiota erityisesti tuotteiden laatuun. Kilpailutuksessa laatua painotettiin 70 % ja hintaa 30 %, kun edellisinä vuosina molempia painotettiin yhtä paljon. Tuotevalikoima on käyttäjien toiveiden mukaisesti säilynyt pitkälti ennallaan. Uutena tuotteena 63 eri tuotteen pakkaukseen on lisätty asiakkaiden toivomuksesta muun muassa lyhythihainen body. Ensimmäistä kertaa pakkauksessa on mukana myös bodyja, joissa on venepääntie. Vaatteissa on värikkäitä kuviointeja, mutta myös neutraaleja ja helposti yhdisteltäviä värejä. Vuoden 2019 vuodelaatikossa käytetään Robert Lönnqvistin suunnittelemaa kuosia, jossa seikkailevat värikkäät eläinhahmot. Torstaina julkistetun pakkauksen kilpailutus alkoi loppuvuodesta 2017. Eri organisaatioiden asiantuntijoista muodostettu raati valitsee ehdotuksista pakkauksen tuotteet. Kaikkien tuotteiden tulee täyttää vaatimukset, joita Suomen ja EU:n lainsäädäntö asettaa turvallisuudelle. Tuotteet testataan huolellisesti ja mallikappaleiden laatu tarkistetaan. Viime aikoina äitiyspakkauksen vastuullisuus on herättänyt keskustelua. – Kela kehittää vastuullisuuden kriteerejä edelleen tuleviin kilpailutuksiin ja selvittää erilaisia mahdollisuuksia tehdä äitiyspakkauksesta vastuullisempi ja ekologisempi. Kehitämme äitiyspakkausta jatkuvasti, kertoo etuuspäällikkö Johanna Aholainen . Laki äitiysavustuksesta säädettiin vuonna 1937 ja ensimmäinen äitiyspakkaus jaettiin 81 vuotta sitten. Äitiyspakkauksen vaihtumisajankohta vaihtelee jonkin verran vuosittain, koska edellisen vuoden pakkaukset jaetaan ensin loppuun. Tämän vuoden pakkausta aletaan jakaa aikaisintaan huhtikuun puolivälissä.