Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Emme nuku enää yhdessä vaan yksin, ja se voi heikentää unen laatua

Tutkijatohtori Liisa Kuula Helsingin yliopistosta toteaa: – Monien muiden arkisten asioiden tapaan nukkumistottumuksemme ovat muuttuneet huomattavasti viimeisten satojen ja tuhansien vuosien aikana. Aiemmin nukuttiin yhdessä. Moderniin tapaan nukkua taas liittyy korostunut hallinta. Nukumme aiempaa siistimmissä oloissa ja erillään toisistamme. Säätelemme keinotekoisesti nukkumiselle varatun tilan lämpötilaa ja valaistusta. Tutkimusten perusteella tiedetään, että yksin nukkuminen on laadullisesti erilaista kuin turvallisen kumppanin vieressä nukkuminen. Muutamastakin tutkimuksesta on kertynyt tietoa, että REM-unta, joka auttaa päiväsaikaan esimerkiksi tunteiden säätelyssä ja ikävien asioiden ylittämisessä, saadaan enemmän silloin, kun nukutaan kumppanin vieressä eikä yksin. Tarkkoja mekanismeja ei tiedetä, mutta turvallisuuden kokemus voi olla yksi tekijä. Biologisesti nukkumiseen liittyy paljon riskejä, sillä nukkuessamme kukaan ei valvo, mitä tapahtuu. Monet ovatkin oppineet siihen, että juuri ennen nukahtamista käy mielessään läpi, onko kaikki kunnossa, kuten hanat pantu kiinni ja ikkunat suljettu. Yksin nukkuessa voi kokea tarvetta varmistella, että on varmasti turvassa, eikä uni siksi tule tai pysy yllä. Mutta jos vieressä nukkuu joku itselle tärkeä ihminen, voi olla ainakin varma, että tämä ihminen on tallessa ja turvassa. Yhdessä nukkuessa kokemus voi olla myös se, ettei joutuisi ainakaan yksin huolehtimaan yöllisistä vaaratilanteista, jos sellaisia sattuisikin tulemaan eteen. Toinen syy siihen, miksi REM-unta kertyy enemmän kumppanin vieressä kuin yksin nukkuessa, voi olla fysiologinen synkronia. Kun pariskuntien aivoaktiviteettia on tutkittu, on huomattu, että EEG eli aivosähkökäyrä synkronoituu eli alkaa muistuttaa toisiaan vakiintuneilla pareilla päiväsaikaisissa mittauksissa. Sama ilmiö voi vaikuttaa univaiheiden rytmisyyteen yön aikana. Toisaalta kaikki, jotka ovat nukkuneet vaikkapa kuorsaajan vieressä, tietävät, ettei yhdessä nukkumisen ihanuus ole koko totuus. Totta kai toisen äänet saattavat häiritä ja herättää monta kertaa yössä niin, että nukkuminen kärsii todella pahasti. Parisuhdenormien vuoksi voi kuitenkin olla korkea kynnys sanoa, että haluaisin mieluummin nukkua yksin kuin yhdessä. Jos kokee yksin nukkuessa vaikeuksia rauhoittaa itseään yöaikaan, voi kokeilla esimerkiksi body scan -harjoituksia, joissa käy kehon osa osalta mielessään läpi ja rentouttaa vuorollaan esimerkiksi varpaat, sääret, polvet, reidet ja niin edelleen. Jos taas herää yöllä pahaan uneen, lohtua voi saada siitä, että miettii mielessään painajaiselle vaihtoehtoisen, onnellisen lopun. Painopeittoja tai isoja vartalonmyötäisiä tyynyjä voi myös kokeilla, sillä fyysinen turva tuo usein rauhaa mielellekin. Univaikeudet ovat yleisiä. Univaikeuksia ovat ensinnäkin parasomniat, jotka liittyvät siihen, mitä unen aikana tapahtuu. Niitä ovat esimerkiksi voimakkaat painajaiset. Toiseksi niihin luetaan dyssomniat, jotka ovat nukahtamisen tai unessa pysymisen vaikeuksia. Unettomuudesta kärsii jossain määrin kolmannes aikuisista vuoden aikana. Naisilla unettomuus on keskimäärin vähän yleisempää kuin miehillä. Yhtä syytä ei ole, mutta aika suuri selittävä tekijä ovat hormonit. Esimerkiksi menstruaatiosyklit vaikuttavat uneen. Myös ahdistusoireilu vaikuttaa, ja sitä on naisilla enemmän kuin miehillä. Mittari hyvin nukkumiselle on yksinkertainen: jos ei aamulla tai päivällä tule vastaan ylitsepääsemättömän väsyneitä hetkiä ja pystyy heräämään ennalta sovittuihin menoihin, tietää, että nukkuu riittävän hyvin. Usein, jos mittaa nukkumistaan liikaa applikaatioilla tai aktiivisuusrannekkeilla, unesta tulee suoritus kuten lenkillä käymisestä. Joskus voisi vain rojahtaa sänkyyn ja antaa itsensä mässäillä unella.”