Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Kertaa ajovalojen käyttö – Kaukovaloilta kuuluu vaihtaa lähivaloille myös saavutettaessa edellä ajavaa

Valoisan ajan vähentyessä ja kelien heiketessä autojen valojen oikeaoppisen käytön merkitys kasvaa. Monessa nykyautossa takavalot eivät pala niin sanottua päiväajovaloilla ajettaessa. Osassa autoja automatiikka kytkee vallitsevan valon vähetessä lähi- ja takavalot päälle, osassa taas ei. Myös automatiikan toimintaherkkyydessä on joissakin tapauksissa toivomisen varaa. – Kuljettajan pitää perehtyä autonsa valojen toimintaperiaatteeseen ja kääntää valokatkaisin sellaiseen asentoon, että myös auton takavalot palavat. Samalla on syytä tarkastaa, että kaikki valot ovat kunnossa. Suurin osa pimeillä takavaloilla ajavista tuskin edes tietää, että valot eivät pala. Takavalot parantavat auton havaittavuutta merkittävästi myös valoisaan aikaan ja valaistuilla tieosuuksilla, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa Autoliiton tiedotteessa. Autoilijoiden olisi hyvä myös kerrata valojen vaihdon periaatteet. Kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille, kun toinen auto on tulossa vastaan. Lähivaloille ei kuitenkaan kannata vaihtaa liian aikaisin. Hyvä nyrkkisääntö on, että lähivaloille tulisi vaihtaa siinä kohtaa, kun autojen välinen tie on kokonaan valaistu. Takaisin kaukovaloille vaihdetaan pari–kolme metriä ennen kohtaamista. Häikäistymistä kohtaamistilanteessa voi välttää suuntaamalla katseen mahdollisimman pitkälle eteenpäin, tien oikeaan reunaan. Jos tuijottaa vastaantulevien valoja, ne häikäisevät varmasti. Kaukovaloilta kuuluu vaihtaa lähivaloille myös saavutettaessa edellä ajavaa. Lähivaloille on syytä vaihtaa, kun erottaa edellä ajavan auton ääriviivat selkeästi. Mikäli aikoo ohittaa saavuttamansa auton, on aikeesta syytä kertoa takaa tuleville suuntamerkillä ja ohitettavalle kaukovaloja vilauttamalla. – Ohittaja vaihtaa kaukovaloille, kun auton nokka on ohitettavan henkilöauton perän kanssa samalla linjalla. Kuorma- tai linja-autoa ohittaessasi kaukovaloille vaihdetaan vasta, kun oman auton nokka on kuorma-auton ohjaamon takaseinän tai linja-auton etuakselin kohdalla, Vesalainen neuvoo. Ohitettava puolestaan vaihtaa lähivaloille, kun hän näkee ohittajan molemmat takavalot tuulilasin läpi. Takaisin kaukovaloille hän voi vaihtaa, kun etäisyys ohittaneeseen autoon on kasvanut niin suureksi, etteivät sen ääriviivat näy enää kaukovaloilla. Moottoritiellä vastaantulijat ajavat eri ajosuuntia erottavan viheralueen toisella puolella. Suoralla moottoritieosuudella ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa voi käyttää kaukovaloja, vaikka olisikin vastaantulevaa liikennettä. Ainoastaan oikealle kaartuvissa mutkissa on vaara, että kaukovalot häikäisevät vastaantulevia. Tällöin onkin syytä vaihtaa lähivaloille. Saavutettaessa edellä ajavaa tai ohitettaessa on moottoritielläkin syytä käyttää valoja samalla tavalla kuin millä tahansa tiellä. Joissakin uudemmissa autoissa oleva kaukovaloautomatiikka helpottaa kuljettajan työtä pimeällä ajettaessa. Tällöinkin osaava ja huolellinen kuljettaja pystyy käyttämään valoja paremmin kuin automatiikka. Modernilla adaptiivisella ajovalojärjestelmällä varustetuissa autoissa portaattomasti eri ajotilanteisiin mukautuva automatiikka on parempi, kuin mihin paraskaan kuljettaja voi yltää perinteisellä lähi- ja kaukovalojärjestelmällä.