Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Moni suomalainen on tuhonnut kykynsä käydä pissalla normaalisti - 10 vinkkiä, joilla koulutat rakkoa turvallisesti

Virtsavaivat ovat yleisiä. Arviolta noin kahdeksalla prosentilla suomalaisista on yliaktiivinen rakko. Se tarkoittaa, että noin 330 000 suomalaista kokee tihentynyttä virtsaamispakkoa. Vaivaa on sekä miehillä että naisilla. Virtsarakon liian aikainen supistelu aiheuttaa sen, että vessaan on päästävä heti - ja usein. Tiheävirtsaisuudesta on kyse, jos virtsaamistarvetta on yli kahdeksan kertaa vuorokaudessa tai vessaan on herättävä useita kertoja yössä. Yliaktiivinen rakko voi johtua siitä, että rakon tilavuus on pienentynyt tai rakon tuntoaistimus on lisääntynyt. Taustalla voi olla monia syitä: ikääntyminen, ummetus tai esimerkiksi uusi lääke. Joskus kyse on psyykkisistä tekijöistä, mutta usein taustalla on elimellinen häiriö. Herkistyneen virtsaamistarpeen taustalla voi olla myös neurologisia sairauksia kuten MS-tauti tai Parkinsonin tauti. Yksi tapa saada itselleen yliaktiivinen rakko on käydä vessassa vähän väliä tai varmuuden vuoksi. Virtsarakko tottuu tähän ja pienenee jatkuvan tyhjentämisen seurauksena. Lopulta virtsarakko pienenee niin paljon, että vessassa joutuu käymään usein. – Monet kärsivät niin sanotusta ovenkahva-pissahädästä, jolloin kotiovelle tullessa on niin kova pissahätä, että on juostava vessaan. Monen on myös käytävä vessassa useitakin kertoja ennen lähtöä tai kotonakin vähän väliä. Myös stressi vaikuttaa virtsavaivoihin, kertoo uroterapeutti Seija Salomaa. Älä panttaa Myös hyvin runsas juominen voi totuttaa rakkoa tiheisiin pissauskertoihin. Päivässä suositellaan juotavaksi 1,5-2 litraa. Toinen ääripää on se, että pissaamista pantataan liian kauan. On kiire tai liian kiinnostavaa tekemistä. Runsas juominen pahentaa tilannetta. Virtsarakon koko on noin puoli litraa, jolloin sen ylimenevä määrä venyttää rakkoa. Kolme virtsauskertaa päivässä on liian vähän. Vessahädästä kertovien viestien ohittaminen ei kannata, sillä virtsarakko venyy. Jos virtsarakko on päässyt venymään, sen aistinsolut eivät välttämättä enää lähetä aivoille viestejä rakon täyttymisestä. Se voi johtaa virtsankarkailuun tai virtsaumpeen. Venyminen voi johtaa myös siihen, että rakko ei pääse tyhjentymään kunnolla. Rakossa muhiva virtsa on myös oiva kasvualusta virtsatieinfektioita aiheuttaville bakteereille. Pissaa rennosti Yksi virtsarakon tyhjenemistä vaikeuttava asia on Salomaan mukaan stressi. Lantionpohjan lihasten kireys voi vaikuttaa siihen, että rakko ei tyhjene, ja pissahädän tunne iskee pian uudestaan. – Kiire ja nopeat vessakäynnit voivat vaikeuttaa rentoa virtsaamista. Salomaan mukaan jo lapselle olisi hyvä opettaa, että vessassa käydään rauhassa. Jos lantionpohja lukkiutuu, rakko ei välttämättä aina tyhjene. Siksi pöntöllä kannattaa istua jalkapohjat tasaisesti lattialla. Mies voi Salomaan mukaan virtsata istuallaan tai seisaaltaan. – Rakon tyhjenemisen kannalta sillä ei ole merkitystä, mutta jompikumpi tapa voi tuntua muuten paremmalta. Ponnistelu sen sijaan ei kuulu virtsaamiseen. Jos ponnistaa jo virtsaamisen alussa, sulkijalihaksen avautuminen voi häiriintyä. Jos virtsa ei tunnu tulevan ilman ponnistelua, kannattaa asiaa selvittää lääkärin vastaanotolla. Rakon tyhjenemistä voi testata Jos tunnistaa virtsarakon tyhjentämisessä vaikeuksia, rakon tyhjenemistä voi testata: Silloin vessassa käynnin jälkeen voi mennä uudestaan pöntölle. Jos virtsaa tulee uudelleen desin verran, rakko ei ole tyhjentynyt kunnolla. Tyhjenemishäiriölle voi olla useita syitä. Yksi syy voi olla, että sulkijalihas supistuu samalla, kun virtsarakon tyhjentäjälihas supistuu, jolloin virtsa ei pääse vapaasti ulos. Miehillä tavallinen syy on suurentunut eturauhanen, joka estää virtsan virtaamista. Myös vauriot virtsarakon seinämissä voivat vaikuttaa tyhjenemiseen. Kouluta rakkoa Jos elimellistä syytä ei löydy ja tiheävirtsaisuus häiritsee elämää, virtsarakon kouluttamisella voi koettaa vähentää tiheän virtsaamisen tarvetta ja parantaa virtsan pidätyskykyä. 1. Kun tunnet voimakasta virtsaamistarvetta, älä mene välittömästi vessaan, vaan pyri pidättämään virtsaa rakossa 10–15 minuutin ajan. 2. Istu kovalle alustalle ja supista lantionpohjanlihaksia. Hengitä samalla rauhallisesti. 3. Ajattele hetki, ettei vielä ole aika mennä virtsaamaan. 4. Odota 2–3 minuuttia, jotta rakon supistelu katoaa. 5. Mikäli virtsahätä on yhä olemassa, käy tyhjentämässä virtsarakko. 6. Pidennä odotteluaikaa 15 minuutilla viikon välein. 7. Pidä päiväkirjaa virtsauskerroista. 8. Lantion pohjan lihasharjoittelu on suositeltavaa. 9. Kahvi, tee alkoholi ja hiilihappopitoiset juomat voivat pahentaa virtsaamiseen liittyviä oireita. 10. Yliaktiivista rakkoa voidaan hoitaa myös rakon hermotukseen vaikuttavilla lääkkeillä. Lähde: Käypä hoito-suositus Uniapnea voi olla yksi syy öisille vessareissuille. Videolla Tuula Vainikainen kertoo omista uniapneaoireistaan.