Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Pääkirjoitus: Vesiliikunnasta on hyvä aloittaa kunnon kohotus

Perinteisesti vuoden vaihteessa tehdään monenlaisia lupauksia. Niistä ehkä suosituin on omakohtaisen liikunnan lisääminen. Lähes jokainen tuntee pistoksen sisimmässään siitä, että liikkuu liian vähän. Mistä sitten nollakuntoisen olisi hyvä aloittaa? Vesiliikunta on hyvä harjoittelumuoto aloittaa kunnon kohotus. Veden vastus tehostaa liikkeitä, antaa haastetta tasapainolle ja keventää nivelien taakkaa. Vesiliikuntaa voi suositella turvallisesti lähes jokaiselle - iästä ja kunnosta riippumatta. Näin lämpimänä talvena, kun ei voi hiihtää tai luistella, on vesiliikunta varteenotettava kuntoilumuoto. Vesi kannattelee, rauhoittaa, kohottaa mielialaa ja jopa lievittää kipuja. Vesiliikunta parantaa kestävyys- ja lihaskuntoa, lihasten venyvyyttä, nivelten liikkuvuutta, ryhtiä sekä lihastasapainoa. Merikarvian uimahalli on ahkerassa käytössä. Se on hieno asia. Siellä kirjataan nykyisin noin 20 000 käyntiä vuosittain. Liikuntasihteeri Eetu Aaltosen mukaan muutaman viime vuoden aikana kävijämäärät ovat olleet mukavasti kasvussa. Merikarvialaiset ovat ottaneet vesiliikunnan omakseen. Uimahalli on kaikenikäisten liikkujien suosiossa, mutta erityisesti lapsiperheet ovat pitäneet altaiden lämpimästä vedestä. Perinteisen uinnin ohessa voi kotihallissa harrastaa ainakin vesijuoksua ja - jumppaa ja vauvauintia. Keväällä pääsee altaassa kokeilemaan sup-lautailua.