Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät

Merikarvialla 89 yksityistietä – tolppakutsut pannaan, kun digiaikaa ja Digiroadia hyödynnetään

MERIKARVIA Yksityistielaki muuttui vuoden alusta. Merkittävimpiä muutoksia on, että kuntien ylläpitämät tielautakunnat lakkautetaan ja oikeudelliset käsittelyt siirtyvät käräjäoikeuksille. Projektipäällikkö Petri Lähteenmäki Metsäkeskuksesta kertoi lakimuutoksista isolle, asiasta kiinnostuneelle joukolle. Tärkeimpiä näkökohtia uudistuksessa ovat ne, kun tiekuntia perustamisia ja yhdistämisiä helpotetaan ja tiekunnat saavat laajempia oikeuksia sopia säännöistään. Yksityisteitä on Merikarvialla 89. – Kokouskutsut voidaan toimittaa sähköisesti. Entiset tolppailmoitukset ovatkin laittomia, eiväthän ne edes saavuta kaikkia osakkaita. Tieosakkaat saavat perustaa keskenään tiekuntia tai maanmittauslaitos voi tehdä sen korvausta vastaan, Lähteenmäki selvitti. Tiekuntien rajoituksista on tehtävä ilmoitus kansalliseen tie- ja katuverkon tietojärjestelmään. Digiroad kerää tietoa ja tarjoaa kattavan liikenneverkon kuvauksen. Aineisto mahdollistaa reitin suunnittelua ja navigointia sekä matkailupalveluiden kehittämistä. – Tiekuntien on ilmoitettava teilllä olevista tietöistä, puomeista, siltaremonteista ja kelirikoista, jotta navigaattorit osaavat ohjata matkalaiset nopeinta tietä – ja kelirikkoiset tiet säästyvät raskaalta liikenteeltä. Perustettu tiekunta voi saada avustusta kunnalta, kun lain edellyttämät tiedot ovat kunnossa yksityistierekisterissä. Yksityistie-illassa oli mukana asiakasvastaava Veikko Kuntsi Otso Metsäpalveluista. Hän kertoi, että jokainen tienosakas on vastuussa yksityistiensä sillasta. Suomessa on kymmenisen tuhatta 30–50-vuotiasta siltaa. Tarvittaessa Otso tarkastaa sillan kunnon. Sen perusteella ratkaistaan, millä tavalla silta kannattaa kunnostaa vai kannattaisiko rakentaa uusi silta. – Valtion tukea voidaan myöntää siltojen uusimiseen ja vaurioitumisen estämiseen. Ely-keskus avustaa ensisijaisesti suuria hankkeita ja siltakorjauksia, mutta Länsi-Suomessa rahoitusta riittää vain 10–20 tiekunnan tarpeisiin. Pelkästään Merikarvialla on 89 yksityistietä. Projektipäällikkö Lähteenmäki kertoi myös, että jos sillassa on painorajoitus ja kulkuneuvo ylittää sen, tiekunnalla ei ole vastuuta. Mutta jos painorajoitusta ei ole merkitty, tiekunta vastaa. Suositeltavaa olisi isommille tiekunnille ottaa noin 200 euron arvoinen vastuuvakuutus. Tilaisuudessa mukana ollut ylikyläläinen Jani Niittyniemi kertoi yllättyneensä siitä, ettei lehti-ilmiotus enää riitä tiekokouksen kutsumiseksi koolle, vaan kutsu pitää toimittaa jokaiselle kirjallisena. – Toki ymmärrän sen hyvin, koska esimerkiksi meillä tiekunnan osakas asuu Yhdysvalloissa, jolloin saattaa Merikarvia-lehti jäädä lukematta. Uutta tietoa hänelle oli sekin, ettei tiekunta saa asettaa tielleen muita kuin väliaikaisia liikennemerkkejä jotka voivat koskea esimerkiksi tietöitä ja kelirikkoja. Muun muassa nopeusrajoitukset pitää hyväksyttää virallisilla tahoilla. Yksityistielaki on luettavissa kokonaisuudessaan: www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180560. Tilaisuudet ovat osa Lounais-Suomen yksityistiet -hanketta. Merikarvialla se järjestettiin yhteistyössä Merikarvian-Siikaisten kansalaisopiston kanssa. "Tiekuntien on ilmoitettava teillä olevista tietöistä, puomeista, siltaremonteista ja kelirikoista. Petri Lähteenmäki Projektipäällikkö