Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Perusturva muutti ajanvaraussysteemiä – vain päivystysajan voi varata puhelimitse saman tien

Merikarvialaiset ovat olleet ihmeissään yritettyään varata aikaa lääkärin vastaanotolle. Ajanvarauksesta he ovat saaneet vastauksen, että ainoastaan päivystysaikoja voidaan varata. Jos haluaa varata ajan lääkärille kiireettömään hoitoon, perusturvan henkilökunta ottaa ylös asiakkaan puhelinnumeron ja lupaa soittaa myöhemmin takaisin. – Jos kyseessä ei ole akuutti päivystysasia, vaan tapaus johon voidaan suunnitelmallisesti hakea aikaa, niin tällöin sairaanhoitajat soittavat asiakkaalle. Soitto on rauhallinen, ja sen aikana pyritään selvittämään asia mahdollisimman perusteellisesti. Nyt ikään kuin ensimmäinen sairaanhoitajan vastaanotto tapahtuu puhelimitse, vt. perusturvajohtaja Anna-Liisa Koivisto kertoo. Koiviston mukaan vastaavaa ajanvarausta on toteutettu perusturvan läntisellä sote-alueella jo viime keväästä lähtien. Merikarvia kuuluu perusturvan pohjoiseen alueeseen, missä uusi tapa otettiin käyttöön kesäkuun alussa. – Nyt tässä elo- syyskuun vaihteessa Merikarvian sairaanhoitajat alkoivat itse soittamaan asiakkaille. Sairaanhoitaja haastattelee potilaan uudelleen, ja selvittää asian. Onko kysymys esimerkiksi pelkästä ohjeen saamisesta vai olisiko sittenkin tarve päästä fysioterapeutin vastaanotolle tai ehkä olisi päästävä johonkin toimenpiteeseen, Koivisto kuvailee. Sairaanhoitaja soittaa asiakkaalle takaisin viikon tai kahden sisällä. Läntisellä sote-alueella, missä käytäntöä on ajettu sisään jo kauemmin, sairaanhoitajat soittavat takaisin jo parin kolmen päivän päästä.