Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Miksi matkailijat ajavat ohi Lappiin tai jäävät Helsinkiin? Matkailun kasvuohjelma Satakunnassa viimein valmis – kipukohdat esiin ja toimenpiteitä myös lähimatkailun lisäämiseen

SATAKUNTA Jämin ja koko Satakunnan 2000-luvun matkailuhankkeissa on todettu moneen otteeseen, että kehittäminen on ollut sirpaleista ja lyhytjänteistä. Matkailuyrittäminen on monelle harrastus, mikä ei nykymatkailijalle riitä palvelutasoksi. – Yöpymisten määrä on Satakunnassa talvisesongin aikana selkeästi vähentynyt 23,8 prosenttiyksikköä niin kotimaan matkailijoiden kuin ulkomaalaisten määrissä, Susanne Heikkinen Visit Finlandista kertoo vuoden 2018 tilastoista. Kohdetietoja juuri Jämiltä ei Visit Finlandilta ole, mutta Satamittarista sellainen on tulossa. Ulkomaalaisten yöpymisiä Satakunnassa oli viime vuonna 56 100. Turistin matka tyssäsi tilastojen valossa joko pääkaupunkiseudulle tai suunta oli suoraan Lappiin. Jämi on liian monelle tuntematon kohde, Heikkisellekin. Kaikista 22,2 miljoonasta yöpymisistä Suomessa Satakunnan osuus oli vain 2 prosenttia (2018). Maakunnassa vain joka 8. yöpyjä oli ulkomaalainen. Vaikeasti löydettävä tieto sekä koko maakunnan näkymättömyys haittaavat matkailua. Viimeisin ketteryyttä hakenut Satakuntaliiton matkailuhanke päättyi kesällä 2019. Miten Jämin matkailua on edistetty, Satakuntaliiton hankekoordinaattori Jonna Fagerlund ? – Kasvuohjelmassa ei vielä otettu Jämin kaltaisia yksittäisiä kohteita tarkasteluun. Kokoamme nyt toimijoita yhteen ja työstämme kipukohtia, Fagerlund toteaa. Vuoteen 2030 ulottuva kasvuohjelma pohtii, mitä onkaan satakuntalainen matkailun huippuosaaminen entä ilmiöt ja kohderyhmät! Tavoitteena on syventää toimijoiden yhteispeliä, kehittämisen tahtotilaa ja tuoda esiin kriittiset kasvun esteet. Lähteet: Visit Finlandin tilastot vuodelta 2018, Satakunnan matkailun kasvuohjelma vuoteen 2030