Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Mistä tiedät, että saat liian vähän rasvaa ravinnosta? Nämä seitsemän oiretta voivat olla merkkejä liiasta rasvattomuudesta

Moni mieltää rasvan samaan kategoriaan kuin hiilihydraatit: paha asia, joka saa housujemme vyötärön kiristämään. Tosiasiassa rasva on aivan yhtä tarpeellista elimistöllemme kuin hiilihydraatitkin. Suomen Sydänliiton mukaan 25–40 prosenttia päivittäisestä energiansaannistamme tulisi koostua rasvasta, erityisesti avokadoista, pähkinöistä, siemenistä, maapähkinävoista ja oliiviöljyä tai rypsiöljyä sisältävistä pehmeistä rasvoista. Sen sijaan erityisesti voin tai lihatuotteiden sisältämää eläinperäistä kovaa rasvaa emme lautasellemme tarvitse. Liiallinen rasva toki kohottaa painoa, ja siksi saantisuosituksia ei tulisi ylittää. Sydänliiton mukaan miehet tarvitsevat rasvaa keskimäärin 80 grammaa päivässä, naisilla vastaava lukema on 60 grammaa. Mikäli ruokavaliossasi puolestaan on liian vähän rasvaa, kroppa voi viestiä siitä erilaisin tavoin. Tässä seurauksia, jotka liian vähäinen rasvansaanti voi saada aikaan. Onko nälkä? Tunnetko olosi nälkäiseksi, vaikka olisitkin vasta syönyt normaalin kokoisen aterian? Elimistö sulattaa rasvaa pidempään, joten nälkä voi nostaa päätään nopeastikin, mikäli annoksessa ei ole ollut lainkaan rasvaa. Hyvää rasvaa sisältävät ruoat saavat sinut myös tuntemaan olosi kylläiseksi pidempään. Epänormaali iho Näytätkö mielestäsi ikäistäsi vanhemmalta, tai onko ihosi hilseilevä, kuiva tai samea? Taustalla saattaa olla rasvanpuutos. Epäterveelliset kovat rasvat eivät tee iholle hyvää, mutta hyvät rasvat puolestaan auttavat rasvaliukoisia vitamiineja imeytymään elimistöösi paremmin. Tämä saattaa näkyä myös ihosi parempana kosteutena. Muistathan siis käyttää esimerkiksi kastiketta salaatillasi, se nimittäin auttaa salaatin vitamiineja imeytymään paremmin – ja ihosi kiittää. Kuukautiset kateissa Kroppamme käyttää ravintorasvoja hormonitoiminnan säännöstelyyn, ja liian vähäinen rasvan määrä voi vaikuttaa myös kuukautisiin. Rasvanpuute ei kuitenkaan ole ainoa syy kadonneiden kuukautisten taustalla, joten selvitäthän ongelman syyn gynekologilla. Keskittymisongelmat Gramma rasvaa sisältää tuplamäärän kaloreita kuin gramma hiilihydraatteja. Jos rajoitat rasvoja ruokavaliossasi, saatat saada aivan liian vähän kaloreita päivittäiseen saantisuositukseen nähden. Ja kukapa jaksaisikaan keskittyä mihinkään, kun kroppa huutaa aliravitsemustilaa? Ahdistaa Erityisesti omega 3- ja 6-rasvahappojen puute saattaa aiheuttaa masennuksen kaltaisia oireita. Mikäli huomaat myös ahdistuksen kaltaisia oireita, joille ei tunnu olevan syytä, lisää ruokavalioosi välittömästi muutama ruokalusikallinen pellavan- tai chiansiemeniä. Masennuksen ja ahdistuksen taustalla voi luonnollisesti olla useita muitakin syitä, joten ongelman jatkuessa on mahdollisesti parasta puhua asiasta ammattilaisen kanssa. Treeni ei kulje Koetko olevasi hyvässä kunnossa, mutta energiaa riittää jumpassa vain ensimmäisen parinkymmenen minuutin ajaksi? Syy voi olla huonon kunnon sijaan ruokavaliossasi, sillä kroppa polttaa ensimmäisenä hiilihydraatit, jonka jälkeen se siirtyy käyttämään rasvavarastoja. Jos et syö riittävästi rasvaa, ei kropassasi ole välttämättä polttoainetta puskemaan sinua treenin läpi. Et muista Laajoissa tutkimuksissa on havaittu, että oliiviöljyn, pähkinöiden, kalan ja muiden perinteisten Välimeren ruokavalioon kuuluvien ruokien nauttiminen voi olla hyväksi muistille. Jos muistisi pätkii, pidä huolta, että lautaseltasi löytyy edellä mainittuja ruokia suositusten mukaisesti. Lähteet: Terveyskirjasto, Healthline, Health.com, Cosmopolitan, Suomen Sydänliitto