Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Satakunnan Yrittäjät Verotiedot

Elintarvikealan yrityksiä haetaan vientikilpailuun: Onko suomalaisesta ruoasta maailmalle?

Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailun järjestää kauppajätti Lidl yhdessä Elintarviketeollisuusliiton ja Finpron kanssa. Lidl maksaa voittajayritykselle vientiä edistävän henkilön palkan vuodeksi ja auttaa yritystä avaamaan ovia vientiin. Kilpailu huipentuu lokakuussa, jolloin 10 parasta yritystä esitellään Finlandia-talossa ja raati valitsee kilpailun voittajan. Primulan leipomo on yksi Lidlin kautta maailmalle ponnistava yritys. Se tekee Lidlin kautta vientiä jo viiteen maahan. Primulan leipomo sijaitsee Järvenpäässä. Yritys toimii elintarvikealan vientikilpailun esikuvayrityksenä. Primulan toimitusjohtaja Markus Gotthardt muistuttaa, että tuotteiden laadun ohella viennissä on erityisen tärkeää erottautua. – Laadukaskin tuote vaatii vientimarkkinoilla erottautuakseen oman tarinansa. Tuotteen täytyy jollain tapaa poiketa kohdemarkkinoiden massasta, Gotthardt sanoo. Hänen mukaansa loistava esimerkki uudesta mahdollisesta vientiraketista on nyhtökaura, jota valmistetaan Primulan naapurissa Järvenpäässä. Yhtä lailla Suomesta voi kuitenkin Gotthardtin mielestä ponnistaa myös perinteisemmillä puhtailla ja tuoreilla tuotteilla kuten marjoilla tai muilla luomutuotteilla. – Voittaja tulee saamaan kisasta näkyvyyttä sekä lisämyyntiä tuotteelleen, ja yhteistyö Lidlin kanssa on yritykselle oiva tapa kehittää sen omia prosesseja, Gotthardt sanoo. Kilpailuun osallistujat pääsevät asiantuntevan raadin arvioitavaksi, johon kuuluu muun muassa Elintarviketeollisuusliiton ja Finpron edustajia. Elintarvikealan toimija voi ilmoittautua kilpailuun 31.7.2017 saakka osoitteessa www.lidl.fi/suomi100.