Voimaharjoittelun monikäyttöinen klassikko – Vinopenkki vie treenin uudelle tasolle - Mainos - Merikarvia-lehti

Voimaharjoittelun monikäyttöinen klassikko – Vinopenkki vie treenin uudelle tasolle

Levytanko ja vapaat käsipainot ovat monen mielestä tehokkainta voimaharjoittelua. Sen tietävät niin eri lajien huippu-urheilijat kuin kuntoilijat. Treeniä voi tehostaa ja muunnella, kun käyttää apuna vinopenkkiä – se suuntaa vaikutuksen uusiin lihaksiin.

Säädettävä vinopenkki avaa koko joukon mahdollisuuksia vapailla painoilla treenaamiseen. Vipunostoja voi tehdä samaan tapaan selkänoja tasapenkin mukaisessa asennossa sekä selkänoja kohotettuna.­


19.11. 6:00

Vinopenkki on yksi monikäyttöisimmistä voimaharjoittelun apuvälineistä. Selkänojaa nostamalla tai laskemalla saa muunnelluksi monien eri levytanko- ja käsipainoliikkeiden vaikutusta. Tulokset näkyvät uutena voimakkuutena eri lihasryhmissä, samoin eri lihasten kasvuna ja kehittymisenä.

Monipuolisuutta harjoitteluun

Kenties tunnetuin vinopenkin käyttötarkoitus on penkkipunnerruksen tehostaminen. Perinteinen painonnostopenkki eli tasapenkki on suora ja sopivasti pehmustettu levy, jonka päällä maataan selin, kun harjoitusta tehdään. Kun kyse on punnerruspenkistä, sen molemmin puolin ovat levytankotelineet. Tällainen penkki kohdistaa levytangon noston tuoman treenin rintakehän alemman osan lihaksiin. Kun vinopenkki sijoitetaan sopivasti korotetun penkkipunnerrustelineen alle, ja selkänojan kulmaa nostetaan hieman ylemmäs, harjoitus kohdistuu rintakehän yläosaan. Monien mielestä jälkimmäinen harjoitus on jopa tehokkaampi. Vinopenkki on kätevästi säädettävissä molempiin harjoitteisiin.

Säädettävä vinopenkki avaa koko joukon mahdollisuuksia vapailla painoilla treenaamiseen. Vipunostoja voi tehdä samaan tapaan selkänoja tasapenkin mukaisessa asennossa sekä selkänoja kohotettuna. Eron huomaa selvästi, treeni kohdistuu eri lihaksiin ylävartalossa. Tai voi säätää vinopenkin selkänojan hyvin pystyyn asentoon, jolloin käsipainojen liike suuntautuu ylöspäin vahvistamaan hartioita ja niskaa.

Kun tehdään kulmasoutua käsipainoilla, säädettävä vinopenkki antaa silloinkin uusia mahdollisuuksia harjoitusliikkeen suuntaamiseen.

Tuki vartalolle – treeni oikeille lihaksille

Vinopenkin etu kaikessa voimaharjoittelussa on tuki, jota se antaa harjoitusasennolle. Kun selän (tai käden ja polven) tukee vinopenkkiä vasten, painojen tuoma kuormitus kohdistuu tarkasti juuri niihin lihaksiin, joihin on tarkoitus. Näin harjoittelusta tulee tehokkaampaa, ja tulokset puhuvat puolestaan.

Kun tehdään hauiskääntöä käsipainoilla seisovassa asennossa, alaselkä alkaa helposti liikkua nostoliikkeen myötä. Silloin treenin kohdistuminen käsivarsien koukistajalihaksiin heikkenee, ja tuloksena voi olla selän kipeytymistä varsinkin suurilla painoilla treenattaessa. Suureen pystykulmaan tai jopa lähes pystyasentoon säädettävä vinopenkki on silloin mainio apu. Selkäranka tukeutuu vinopenkin selkänojaan ja lantio istuinosaan. Käsivarren koukistajat joutuvat tosissaan töihin, kun hauiskäännön liike kohdistuu juuri niihin.

Vinopenkin antamia mahdollisuuksia ei kannata jättää käyttämättä omassa voimaharjoittelussa. Laadukkaiden, säädettävien ja monipuoliseen kotikuntoiluun sopivien vinopenkkien hinnat alkavat noin parin sadan euron luokasta.

Tilaa Kuntokaupalta laadukas vinopenkki kotikuntoiluun tai ammattikäyttöön!

Lue myös:

Lue myös: