MainosSatakunnan hyvinvointialue

Huoli kaukana asuvista, ikääntyvistä vanhemmista vaihtui turvallisuuteen – Tämä ruutuaika turvaa Katrin ja Kalervon hyvää elämää kotona Pomarkussa

Katri ja Kalervo Rajakoskella on tyttärensä Marika Muotion kanssa huojentunut olo. Vanhempien oma hyvä arki voi jatkua turvallisesti kotona uudenlaisen kotihoidon palvelun avulla.

”Tämä on niin helppo käyttää. Tuolit ruudun eteen ja kahvikuppi käteen.” Katri ja Kalervo Rajakoski tottuivat tablettiin tuosta noin vaan.


16.1. 7:56

Katri, 74, ja Kalervo Rajakoski, 80, asuvat Pomarkussa. Tytär Marika Muotiolla on vanhempiensa luokse matkaa Teuvalta yli 120 kilometriä. Kesällä kolmikko totesi terveyshuolien ja pitkän välimatkan keskellä: nyt tarvitaan apua.

”Kävin kolmekin kertaa viikossa tarvittaessa äidin ja isän luona. Nyt onneksi sairaanhoitaja Riikka Ylitörmänen kotihoidosta auttaa.”

Muotio halusi äidille ja isälle palvelua kotiin.

”Soitin Pomarkun ikäihmisten kotihoidon palveluohjaajalle. Sitten Riikka otti ohjat ja palvelu järjestyi nopeasti”, Muotio muistelee.

Videopuheluun voi liittyä myös läheinen puhelimeen ladattavan sovelluksen avulla. Videoyhteydellä hoitaja voi havainnoida vaikka kävelyä ja ilmeitä, mitkä eivät pelkällä puhelinsoitolla onnistu.

Etätukea arkeen

Sairaanhoitaja Riikka Ylitörmänen ilmestyy Katrin ja Kalervon keittiöön ruudun välityksellä sovitusti keskiviikkoaamuisin.

”Huutelen ruudulta huomenet ilman, että kummankaan tarvitsee edes koskea laitteeseen. Juttelemme kuulumiset ja voinnit kaikessa rauhassa”, Ylitörmänen kertoo etähoitopuhelusta.

”Tämä on niin hyvää palvelua”, Katri Rajakoski sanoo huojennusta äänessään.

”Ruudulla ollaan läsnä.”

Keittiössä on nyt oma paikka kosketusnäytölliselle taulutietokoneelle eli tabletille. Katrin, Kalervon tai Marikan ei ole tarvinnut itse tehdä mitään – laite, verkkoyhteys ja käyttöopastus hoitui Riikan avulla.

”Laitteen käyttö on tehty helpoksi. Läheinenkin voi osallistua videopuheluihin. Kun minä juttelen Katrin ja Kalervon kanssa, voi tytär liittyä samaan keskusteluun puhelimeen ladattavasta sovelluksesta. Tämä on kuin Teams-kokous”, Ylitörmänen kuvailee.

Tältä etäyhteyslaite näyttää. Töpseli pitää olla ympärivuorokautisesti seinässä, jotta laitteesta ei lopu virta. Kun laite ei ole käytössä, ruudulla näkyvät kellotaulu, päivämäärä ja kulloinenkin vuorokaudenaika kirjaimin.

Kaivattu ruutuaika rytmittää päivää

Torstaisin Katri osallistuu etäjumppaan. Kalervo tykkää lukupiiristä. Nyt luetaan Mielensäpahoittajaa. Nämä ovat etäpäivätoimintaa, jota kotihoidon tiimi järjestää asiakkaille neljä kertaa viikossa.

”Kahdeltatoista syödään, yhdeltä katsotaan suomalaista elokuvaa ja iltapäivällä osallistutaan toimintaan. Se on kivaa! Siellä me heilutellaan toisillemme”, Katri Rajakoski sanoo päivärytmistä.

Katri ja Kalervo asettuvat näytön eteen etätoimintatuntia varten. Pian alkaa bingo.

”Ruudulla näkyy tuttuja kasvoja kylältä. Ihan mahtavaa tämän päivän sosiaalisuutta!” Muotio iloitsee.

”Älä vielä mene Katri pois ruudulta, Irma haluaa puhella”, kertoo Katri tutun huikkailleen toimintatunnin päätteeksi.

Hoitaja seuraa tiiviisti asiakkaidensa tilannetta.

”Soittoja lisätään ja tehdään akuutti kotikäynti tarvittaessa. Kokonaan ruudun varassa ei olla, vaan asiakkaiden luona käydään vähintään kerran kuussa.”

”Ei täällä maalla oikein ihmisiä käy. Nyt näkee ihmisiä ruudun kautta”, iloitsevat Rajakosket tyttärensä Marikan kanssa.

Info

Kotona asumisen palvelut

  • Ikäihmisten hyvän elämän tuki kotiin asiakaslähtöisesti

  • Hyvinvointiteknologian, kuten videoyhteyden, kasvava hyödyntäminen kotihoidossa tulevaisuudessa

Turvallisempi olo

Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut ikääntyneille (TulKoti) -hanke on kehittänyt ikääntyneiden kotona asumisen palveluja osana Satakunnan hyvinvointialueen valmistelutyötä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on teknologian parempi hyödyntäminen, jossa on tehty yhteistyötä Satakati-hankkeen kanssa.

Kotihoidon teknologiaan suhtaudutaan asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan avoimin mielin. Laite on koettu helppokäyttöiseksi ja keskusteluyhteys ruudun välityksellä jopa kasvokkaista syvällisemmäksi.

”Asiakkaista on tuntunut, että hoitaja on ruudulla läsnä. Kotikäynnillä kun on keskustelun lisäksi muutakin toimintaa. Etäyhteydellä asiakkaat ovat kokeneet tulleensa kuulluiksi”, kertovat Karoliina Äikäs ja Mari Stengård Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden digi- ja tukipalveluista.

”Mikä on vointi tänään, miten yöt ovat menneet, tarvitaanko lääkärin konsultaatiota johonkin? Ohjaamme, neuvomme ja ratkaisemme yhdessä arjen pieniä ongelmia”, sairaanhoitaja Riikka Ylitörmänen sanoo.

Kun ikääntyneiden hyvää elämää kotona tuetaan etäpalveluilla, voittaa myös hoitohenkilökunta.

”Näen etäyhteyden aikana asiakkaan tiedot, ja kirjaan asiat järjestelmään heti. Aiemmin kirjasin ne vasta kotikäyntien jälkeen”, komppaa Ylitörmänen etäyhteyden etua hoitajalle.

Pomarkussa koko perheen turvallisuudentunne on lisääntynyt.

”Meillä on täällä Kalervon kanssa hyvä olla, kun Riikka pitää meistä huolen. Olo on turvallisempi.”

Kotiin tuotu hoito ylläpitää pariskunnan toimintakykyä ja tukee arjen jaksamista.

Info

Hyvinvointialue lukuina

  • 16 kuntaa ja kaupunkia, joissa tarjotaan jatkossa sujuvampaa ja oikea-aikaisempaa palvelua asukkaille

  • Asiakkaina yli 215 000 satakuntalaista

  • Työllistää 10 000 ammattilaista

  • Rahoitus 1 mrd. € vuodessa

  • Yhdistyneitä organisaatioita 9

  • Hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa käyttää aluevaltuuston 69 jäsentä

  • Aluehallitukseen kuuluu 16 jäsentä

satakunnanhyvinvointialue.fi

Lue myös:

Tämä sinun on hyvä tietää historiallisesta muutoksesta, jonka hyötyjä olet – Lue viisi faktaa hyvinvointialueesta

Minna, 47, kieltäytyi lääkärin ihmeaineesta ja otti jalat alleen: ”Elämäni paras päätös”

Ovatko Satakunnan 100 000 tulipesää valmiina talveen? – Mikon selkeillä ohjeilla kotisi ei päädy piikiksi palotilastoon

Lue myös: