Käytä, kehu ja markkinoi kokemaasi – Matkailu lisää Merikarvian elinvoimaa

Sesonkia pitkitettävä. Merikarvialle on saatu hyvä vire kehittää matkailua yritysten yhteistyönä.

Marjo Keski-Heikkilä
Käytä, kehu ja markkinoi kokemaasi – Matkailu lisää Merikarvian elinvoimaa

Merikarvian matkailua kehitettiin maanantai-iltana asiantuntijoiden äänellä. Kehittämisjohtaja Aki Ruotsala sai yrittäjät listaamaan ryhmissä niin myönteisiä tuulahduksia kuin kehittämiskohteita.

Marjo Keski-Heikkilä

Mikään ei ole niin varmaa kuin muuttuva maailma, elettiinpä Merikarvialla tai missä tahansa maailmalla. Siksi myös digi-aika on kehittämisjohtaja Aki Ruotsalan mielestä valjastettava käyttöön matkailueurojen saamiseksi. Portaaleja on, mutta matkailuyrittäjillä on myös rajoitetut mahdollisuudet lähteä joka markkinointikanavalle. Niukkuutta on tosin jaossa kunnassakin, joten hankkeita tarvitaan.

Kehitystyötä Merikarvian matkailun ja koko kunnan maineen parantamiseksi on tehty ja tahti vain tiivistyy.

–Kunta rakentaa parhaillaan uutta visuaalista ilmettä. Miten kuntalaiset haluaisivat kuntansa nähtävän. Keräämme mielipiteitä siitä, mitä kuntabrändiin voisi sisältyä, Ruotsala muistutti kaikille kuuluvasta kunnan kehittämisvastuusta.

Marjo Keski-Heikkilä
Paljon löytyi edistettäviä asioita, mutta paljon on yhteistyöllä saatu jo parissa vuodessa aikaankin. Sirkkis Koivuniemi muistutti jälleen kerran museoiden käytön lisäämisestä.

Paljon löytyi edistettäviä asioita, mutta paljon on yhteistyöllä saatu jo parissa vuodessa aikaankin. Sirkkis Koivuniemi muistutti jälleen kerran museoiden käytön lisäämisestä.

Merikarvian valtit ovat meri ja joki, aurinko, erilainen saaristoluonto ja meriretket. Luetteloa voisi jatkaa. Maanantai-iltana parikymmentä Merikarvian matkailualan yrittäjää laittoi jälleen lisälatauksia matkailun edistämiseen. Parin viime vuoden aikana kokoontumisissa on kirjattu ylös niin vahvuuksia kuin heikkouksia.

Uhkiakin on saatu vieritettyä pois mahdollisuuksien tieltä. Heikkouksiakin voidaan kääntää hyödyksi, kuten peitonheilutuskampanja on osoittanut. Tarvitaan vain kekseliäisyyttä ja yhteisiä tavoitteita.

–Nyt kun täällä asuu niin huomaa Merikarvian moninaisuuden. Haluan, että nämä mahdollisuudet on saatettava laajemminkin matkailijoiden tietoisuuteen. Pitäkää melua itsestänne, sivistysjohtaja Jari Kosma herätteli.

Merikarvian kesäasukkaiden ansiosta väkimäärä kolminkertaistuu kesäisin, mutta jostain syystä mökkiläiset jättäytyvät vähän liikaakin tontilleen. Kesäasukkaiden yhdistyksen puheenjohtajan Helena Heljakan mielestä myös paikallisten on aktivoiduttava.

–Mökillä möyrijät täytyy saada liikkeelle. Muutakin kuin kaupan kautta mökille, Heljakka haastoi osallistumaan ja kokemaan uutta.

Kosma muistutti, että kun jokin tarve ilmenee niin kansalaisopistokin voi potkaista uusia voimia liikkeelle. Ideoita koulutustarpeista otetaan vastaan.

Marjo Keski-Heikkilä
Merikarvian matkailua kehitettiin maanantai-iltana asiantuntijoiden äänellä. Paljon löytyi edistettäviä asioita, mutta paljon on yhteistyöllä saatu jo parissa vuodessa aikaankin.

Merikarvian matkailua kehitettiin maanantai-iltana asiantuntijoiden äänellä. Paljon löytyi edistettäviä asioita, mutta paljon on yhteistyöllä saatu jo parissa vuodessa aikaankin.

Kehitysehdotuksia suorastaan sateli, joten kesän sateet haluttiin lähinnä unohtaa. Löytyi sateisesta kesästä sitä paitsi myönteistäkin, kun Kalakierroksen toiminnanjohtaja Marianne Hakala kertoi joessa riittäneen vettä.

Merikarvian Seon pihaan on juuri ehostettu pooki, johon kootaan paikallisten matkailuyrittäjien esitteitä turistien ja matkailijoiden tarpeisiin. Alkuperäistä tarkoitustaankin rakennus palvelee nyt entistä viihtyisämpänä. Siellä voi nimittäin odottaa bussia ihan luvallisesti. Tai odottaa hakijaa, kun tulee bussilla jostain.

Sisustusartesaani Eeva Hauta-Heikkilä loihti 9 neliönmetrin tilaan merellisen sisustuksen, jossa kalaverkko, kivet ja punotut köydet luovat tunnelmaa. Yrittäjien mielissä kirposi heti monta kehitysideaa: jos tilaan saisi vielä videoita matkailukohteista. Tarkoitus on pitää tilaa auki huoltoaseman aukioloaikoina, etteivät avoimet ovet yllyttäisi ketään ilkivaltaan.

Hauta-Heikkilä oli turisti-infoa suunnitellessaan innostunut tutkailemaan Kerttu Pollarin Presuhousu ja Pöökshattu -kirjaa. Sieltä löytyi oveenkin murretta mukaillen: Tervetuloo ny vaa.

Marjo Keski-Heikkilä
Tuorilan Seon pihan Pooki on nyt viritetty uuteen uskoon ja sinne toivotaan matkailuyrittäjien tiedotteita. Bussiakin siellä voi odottaa.

Tuorilan Seon pihan Pooki on nyt viritetty uuteen uskoon ja sinne toivotaan matkailuyrittäjien tiedotteita. Bussiakin siellä voi odottaa.

Edistystä

Uudet viestintäratkaisut otettu vähitellen käyttöön mutta edelleen otettava hyöty irti ilmaisista verkkopalveluista. 

Booking.com -osallisuus lisännyt kävijöitä ja yhteydenottoja.

Matkailijat eivät mieti kuntarajoja, joten yhteistyötä seudun kuntien kanssa lisättävä.

Koivuniemen Herrassa 10 000 kävijää (8000).

Oppailla hieman vilkkaampaa, mutta parantamisen varaa yhä. 

Green care -hanke neljän matkaluyrittäjän kesken tuonut vetovoimaa. 

Talvikauden ravintolapalveluihin uutta sykettä.

Paikallisia lahjatavaroita paremmin saataville.

Koko kylänraitin ilmeeseen lisää pilkettä.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: